Blog |

Driewielconstructie versus constructie volwassen fiets met zijwielen

Konstruktion eines Dreirads

Zodra een tweewieler niet meer veilig is zijn er verschillende oplossingen mogelijk om te kunnen blijven fietsen. In dit artikel vertellen we je meer over onze driewielconstructie en de wijze waarop deze functioneert in vergelijk met een volwassen fiets met zijwielen. Want essentieel aan de driewielfiets is de onderliggende constructie. De driewielfiets is namelijk voorzien van een eigen speciaal ontworpen frameconstructie waardoor de fiets bij alle omstandigheden stabiel blijft. Een driewielfiets is daardoor nooit te vergelijken met een volwassen fiets met zijwielen, omdat hierbij de basis van de constructie een tweewieler is en deze niet geschikt is om  zijwaartse krachten voldoende op te vangen.

Driewielconstructie & constructie zijwielen fiets

Om een beter beeld te krijgen hoe de driewielconstructie functioneert gaan we iets dieper in op de constructie ervan. Al onze driewielfietsen (Cortes, Vasco, City en Orthros) zijn uitgevoerd met een differentieel op de achteras. Het systeem zorgt ervoor dat de drie wielen tijdens het fietsen altijd op de grond blijven. Maak je een bocht? Dan maakt het wiel in de buitenbocht meer omwentelingen dan het wiel in de binnenbocht. Het differentieel, het gedeelte in de fiets dat dit regelt, heeft als eigenschap dat je daardoor ook stabiel een bocht kunt nemen. Bij ‘gewone’ fietsen met zijwielen ervaar je ander rijgedrag. Bij een fiets met een doorlopende vaste achteras, zoals een volwassen fiets met zijwielen, is deze functie namelijk anders. Bij een dergelijke fiets heeft het achterwiel in de buitenbocht de neiging hebben om omhoog te komen. Hierdoor gaat de volwassen fiets met zijwielen in een bocht hellen waardoor het gevaar van kantelen bij een fiets met zijwielen voor volwassenen groter is.

Ga naar collectie driewielfietsen

Zijdelinkse stabiliteit ontbreekt bij volwassen fiets met zijwielen

Een andere eigenschap van een Huka driewielfiets is de speciale starre driehoekconstructie aan de achterzijde. Dit geeft de Huka driewielfiets in tegenstelling tot volwassen fiets met zijwielen een zijdelingse stabiliteit. Deze constructie zorgt ervoor dat de fiets niet gaat hellen en omvallen tot een minimum wordt gereduceerd. Als er een bocht gemaakt wordt, zeker bij een iets hogere snelheid, wordt er zijdelingse kracht op een fiets uitgeoefend (middelpuntvliedende kracht). Is de driehoek constructie van de fiets niet sterk genoeg is? Of ontbreekt dergelijke constructie? Dan kan de fiets met zijwielen, die omgebouwd is naar een fiets met drie wielen, gaan hellen. Het risico om met je fiets om te vallen wordt hiervoor vergroot. Tevens zijn al onze driewielfietsen uitgevoerd met banden met een iets groter loopvlak. Hierdoor fiets je niet alleen stabieler maar ook comfortabeler.

Meer informatie ontvangen over de driewielfiets versus volwassen fiets met zijwielen?

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen en wil meer informatie ontvangen over de driewielconstructie versus constructie volwassen fiets met zijwielen? Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer 0541-572 472 of stuur ons een e-mail naar info@huka.nl.

Terug naar blog overzicht

Ook interessant

Nieuws, Events & Blogs