Nieuws |

Huka bestaat 50 jaar!

Sanne Heitkamp

Senior allround marketeer bij Huka

weergaven
9 oktober 2025

Huka Bikes viert dit jaar zijn 50-jarig bestaan. Wat in 1975 begon toen oprichters Ben Kamp en Louis Huttenhuis kinderen met een fysieke beperking een betere ergonomische houding wilden geven, groeide uit tot een bekend Nederlands merk van speciale fietsen voor mensen die extra ondersteuning of stabiliteit nodig hebben. Door de jaren heen ontwikkelde Huka talloze revalidatie-oplossingen en verschoof de focus steeds nadrukkelijker naar mobiliteit op de fiets. Inmiddels is Huka geen familiebedrijf meer—al koestert het bedrijf nog altijd familiaire waarden. Huka doorliep meerdere overnames en maakt sinds enkele jaren deel uit van het beursgenoteerde Zweedse Medcap. Medcap hanteert een zgn. “decentralized, empowered” filosofie: bedrijven opereren zo zelfstandig mogelijk—zo ook Huka, een bekende naam in Oldenzaal, herkenbaar aan de gele huisstijl en het opvallende logo.

De huidige directie bestaat uit Rob Lotgerink (algemeen), Thomas Mittendorff (commercieel) en Rogier Halink (financieel). Zij kijken met trots terug op de weg die Huka heeft afgelegd. Rob: “In de jaren 80 en 90 heb ik al een lange periode voor Huka gewerkt en vijf jaar geleden kreeg ik de kans om voor een tweede keer in te stappen. Dit was tijdens een lastige periode: tegenvallende omzetten, een toenmalige eigenaar in zwaar weer en de impact van Covid-19. Met nuchter vakmanschap, focus op de klant en discipline in onze processen hebben we het stuur recht gekregen. Deze 50-jarige mijlpaal is vooral een compliment aan onze mensen en partners: zij hebben Huka weer kleur op de wangen gegeven.”

Duofietsen, tandems en driewielers

Een belangrijke impuls kwam twee jaar geleden met de introductie van de Orthros, Huka’s nieuwste duofiets. Mede hierdoor won Huka een grote tender in Noorwegen. Kort daarna volgde opnieuw succes met de Cortes XS, een compacte elektrische driewieler die veel vraag genereert in binnen- en buitenland. Huka bedient twee hoofdmarkten: het WMO-kanaal (vaak via aanbestedingen) en de Europese gespecialiseerde rijwielhandel. Daarnaast exporteert Huka ook buiten Europa, onder meer naar Amerika en Australië. De wereldwijde vergrijzing ziet Huka als kans: “Fit is het nieuwe rijk.” Steeds meer mensen blijven langer mobiel en het stigma dat een driewieler, duofiets of tandem uitsluitend voor gehandicapten zou zijn, verdwijnt terecht. “Inmiddels zijn onze fietsen—en die van collega-merken—een normale verschijning in het straatbeeld.” aldus Thomas. “Wij bouwen fietsen voor mensen die mobiliteit (deels) zijn kwijtgeraakt. Onze fietsen geven vertrouwen terug, zorgen dat mensen weer kunnen meedoen en zelfstandigheid ervaren. Dat dit hand in hand gaat met groei is prachtig, maar het doel blijft maatschappelijke impact—dáár doen we het voor.”

Jubileum vieren: eerst intern, straks ook met relaties

Huka trapt het jubileumjaar af met een knalfeest voor de ruim 40 medewerkers en hun partners. Klanten en medewerkers ontvangen ter gelegenheid van deze mijlpaal een speciale attentie. En komend jaar, zodra de verhuizing/uitbreiding is afgerond, volgt een open dag voor klanten, relaties en andere belangstellenden zodat Huka kan tonen welke stappen het heeft gemaakt de afgelopen jaren.

Sanne Heitkamp

Senior allround marketeer bij Huka

Sanne versterkt sinds 2024 het marketingteam van Huka als senior allround marketeer. Met een brede blik en creatieve aanpak zet ze zich dagelijks in om de unieke identiteit van Huka uit te dragen. Haar passie voor het creëren van waardevolle merkervaringen maakt dat elke campagne gericht is op het verbinden van mensen met de producten van Huka. Daarnaast schrijft Sanne regelmatig inspirerende blogs en nieuwsartikelen om je mee te nemen in de wereld van Huka en onze nieuwste ontwikkelingen.

Ook interessant

Nieuws, Events & Blogs
WhatsApp